18 Eylül 2013 Çarşamba

Reklam Oyunları (Reklam Göstermenin Psikolojik Yolları)

İnternet reklamcılığı alıp başını giderken maksimum fayda için en uygun hedef kitle belirlemek reklam verenler için değerli iken yayınlanan reklamın kullanıcılar tarafından "görülmesi" bir başka önem ihtiva ediyor. Bu durumda işin içine bilimsel veriler ve psikoloji giriyor. Zihnin algı süreci ve işleyişi hakkında bilgilenmek her dijital reklam alanında başarının bir parçası olduğunu görebiliyoruz.

"Medya takip sitesi comScore'a göre internet reklamlarının neredeyse yarısı görülebilir yerlerde değil. Yani bir web sitesine girdiğimizde bize sunulan reklam alanları çoğu zaman görebileceğimiz ya da daha doğru tabirle "fark edebileceğimiz" bir noktada olmuyor." 

Reklam yayıncılarının reklamları görebilmemiz için uyguladığı ilginç teknikler hayret verici cinsten. Business Insider'ın yazısından sizin de dikkatinizi çekeceğini düşündüğüm bu 5 ipucu işinize yarayabilir.


1.Görseller sola, metinler sağa!

Web sitelerinde dikkat ettiğiniz üzere genelde markanın logosu solda adı sağ tarafta yazacak şekilde konumlandırılır. Bunun bilimsel bir sebebi var. Beynimizin sağ tarafı görüntüleri işlemek için kullanılır. Beyin kendine gönderilen görsel bilgilerini ters olarak işlediğinden sol tarafa koyduğunuz logoyu daha önce algılayacak ve kaydedecektir. Aynı şey yazı için de geçerli.
;

2. Belirsiz yüz ifadeleri kullanın.

Beyin bir yüz ile karşılaştığında daha önceki gördüğü bütün yüz ifadelerini taramaya başlar. Yani gülen bir ifade gördüğünde onun mutsuz mu yoksa mutlu mu olduğu sonucuna kolayca ulaşır. Ancak belirsiz bir yüz ifadesi beynin bunu anlamlandırmak için daha uzun süre kendini yormasına sebep olacaktır. Bu da ilgili görsele daha fazla vakit ayırması demek.



3. Az her zaman çoktur.

Reklamlar az ve öz olmalıdır. Başka açıklamaya gerek yok sanırım :)




4. Çizgilerinizi yumuşatın!

Evrim insana keskin, sivri nesnelerin zarar verdiğini, acı verdiğini öğretti. Yani beynimiz keskin şekillerden ve , sivri  nesnelerden uzak durmamız gerektiği şekilde kodladı. İnsan beyni bu şekilde kodladığı için baktığımız, gördüğümüz her şeyde ister istemez bu kodlamaya uygun davranıyoruz. Yani psikolojik olarak keskin çizgileri tehdit olarak algılamamız mümkün. Reklamlarımızı da bu doğrultuda hazırlamakta fayda var. Banner..vs hazırlarken görsellerde insan zihninin kodladığı bu bilgileri dikkate almakta fayda var.

Bunu daha iyi anlamak için Apple örneğini verebiliriz. Apple dizüstü bilgisayarlarında ve iPhone ürünlerinde tasarımsal olarak yuvarlatılmış köşeler ve daha soft çizgiler kullanıyor.


5. Önemli bir kural: 1.5 saniye
Sticky'nin araştırmasına göre 1.5 saniyelik bir reklam, tüketicinin reklamadaki mesajı alması ve markanın akılda kalması için yeterlidir.